ŠKODA AERO CHALLENGE III – Pravidla

Finální podoba pravidel bude upřesněna po úvodním briefingu soutěže.

Cílem soutěže je vytvořit model obytného karavanu pro automobil ŠKODA Octavia IV, který bude mít zároveň co nejnižší odpor a co největší vnitřní rozměr. Pro vyhodnocení poslouží aerodynamický tunel LÚ FSI, ve kterém budou finálový den odměřeny soutěžní karavany.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je obr_tunel.jpg.

Aerodynamický tunel na FSI LÚ


Soutěžní týmy mohou mít maximálně 3 členy (1 až 3), všechny musí být studenti denní formy bakalářského studia na VUT. Tým se registruje vyplněním dotazníku. Aspoň jeden člen týmu musí byť přítomný na úvodním briefingu, v případě neúčasti je tým diskvalifikován.

Na úvodním briefingu dostane každý tým startovací balíček, který bude obsahovat podkladovou desku na karavan a kolečka. Zároveň budou zveřejněny finální pravidla soutěže.


Model karavanu bude připojen za 3D tisknutý model automobilu v měřítku 1:18 do větrného tunelu.  

Karavan musí být postavený na platformě, kterou soutěžící obdrží na úvodním breefingu.Platformy slouží pro správné uchycení karavanu ve větrném tunelu. Je možné modifikovat (ořezat) spodní desku platformy. Je ovšem nutné dodržet minimální rozměry definované deskama sloužící pro uchycení do standu. 

Modifikace platformy, které nejsou v souladu s pravildy mohou způsobit špatné uchycení karavanu ve větrném tunelu a následně jeho poškození. Tým, který provede modifikace platformy, které pravidla zakazují, bude diskvalifikován.  

Minimální rádius hrán je 10 mm 

Maximální rozměry karavanu jsou dány velikostí platformy podle obrázku : 

Rozměr Hodnota 
Délka 600 mm 
Šířka 110 mm 
Výška 220 mm 

Minimální rozměry karavanu jsou dány velikostí úchytné části platformy. 

Rozměr Hodnota 
Délka 210 mm 
Šířka 76 mm 

Týmy s platformou obdrží i kola s uchycením, kola ani uchycení není možné jakkoli modifikovat. Týmy mohou kola umístit kdekoliv na spodní stranu platformy. Kolo a jeho uchycení nesmí zasahovat do prostoru uchycení na stand​. V spodní doske musí být na koleso otvor o minimálnom rozmere 35×11,5 mm. Kola nesmí být z vnější strany jakkoliv zakryta. Podběhy kol musí být od kola vzdálené minimálně 3 mm a musí být rovnoběžné v podélném směru.

 Není možné vytvářet jakékoliv otvory, potrubí, které by zasahovaly do minimálních rozměrů karavanu​​.

Karavan musí být dostatečně tuhý a pevný aby nedošlo k jeho poškození během měření a tudíž i poškození větrného tunelu.​

Platformu je možné jakkoliv modifikovat, pokud není porušena možnost uchycení na stand a jiné pravidla.

Výrobní materiál není nijak omezen.

Odpor se bude měřit pomocí jednoosého snímače uchyceného k soupravě karavan + automobil. Odporová síla je definovaná jako síla F [N] v podélném směru. Započte se střední hodnota naměřené síly v průběhu 5 sekund  se zaokrouhlením na 3 desetinná místa.
Maximální počet bodů získá tým s nejnižší odporovou silou F [N] naměřenou v aerodynamickém tunelu při rychlosti 180 km/h. Zbylé týmy dostanou body dle klíče:

Vnitřní prostor karavanu se bude měřit pomocí ortografických snímků nárysu a bokorysu karavanu. Z nich se odečte obsah karavanu v těchto dvou průmětech a jejich následným součtem vznikne hodnota prostoru.
Maximální počet bodů získá tým s nejvyšší hodnotou prostoru. Zbylé týmy dostanou body dle klíče:

Hodnocení designu modelů bude probíhat ve finálový den během měření v aerodynamickém tunelu. Vyhodnocení bude uzavřeno nejpozději před posledním měřením týmového modelu karavanu. Hodnocení designu bude zahrnovat vizuální stránku karavanu a jeho interiéru. Maximální zisk za design modelu je 5 bodů.

Hodnocení projektu modelů bude probíhat ve finálový den během měření v aerodynamickém tunelu. Vyhodnocení bude uzavřeno nejpozději před posledním měřením týmového modelu karavanu. Hodnocení projektu bude zahrnovat hodnocení prezentace kde týmy představí svůj karavan, jeho vlastnosti a předpokládané možnosti jeho využití. Maximální zisk bodů za prezentaci svého řešení je 5 bodů. 


Celkový počet bodů je součtem bodů za odpor, vnitřní prostor, design a projekt. Body se zaokrouhlují na celá čísla. Soutěž vyhrává tým, který nasbírá nejvíce bodů. V případě rovnosti bodů bude rozhodovat pořadí designu modelů.

Tymy budou prezentovat svoje řešení před odbornou porotou složenou ze zástupců Leteckého Ústavu a ŠKODA Česká republika. Ta bude taktéž hodnotit design.