ŠKODA AERO CHALLENGE IV – Pravidla

Poslední změna pravidel proběhla ke dnu 16.10.2025

Cílem soutěže je vytvořit model auta, který bude mít zároveň co nejnižší odpor a co nejefektivnější chlazení a tvorbu přítlaku. Pro vyhodnocení poslouží aerodynamický tunel LÚ FSI, ve kterém budou finálový den odměřeny soutěžní modely.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je obr_tunel.jpg.

Aerodynamický tunel na FSI LÚ


Soutěžní týmy mohou mít maximálně 3 členy (1 až 3), všechny musí být studenti denní formy bakalářského studia na VUT. Tým se registruje vyplněním dotazníku. Aspoň jeden člen týmu musí být přítomný na úvodním briefingu, v případě neúčasti je tým diskvalifikován. Maximální počet týmů je 10, další přihlášené týmy se dostávají na seznam náhradníků. Počet týmů může být pro velký zájem navýšen.

Na úvodním briefingu dostane každý tým startovací balíček, který bude obsahovat podkladovou desku na model a kolečka. Zároveň budou zveřejněny a vysvětleny finální pravidla soutěže.


Hodnocení designu modelů bude probíhat ve finálový den během měření v aerodynamickém tunelu. Vyhodnocení bude uzavřeno nejpozději před posledním měřením týmového modelu auta. Hodnocení designu bude zahrnovat vizuální stránku modelu. Maximální zisk za design modelu je 15 bodů. Hodnotit budou odborníci z řad Škoda auto a Leteckého ústavu.


Hodnocení projektu modelů bude probíhat ve finálový den během měření v aerodynamickém tunelu. Vyhodnocení bude uzavřeno nejpozději před posledním měřením týmového modelu auta. Hodnocení projektu bude zahrnovat hodnocení prezentace kde týmy představí svůj návrh a jeho předpokládané vlastnosti. Maximální zisk bodů za prezentaci svého řešení je 15 bodů. Hodnotit budou odborníci z řad Škoda auto a Leteckého ústavu.


Měření v tunelu proběhne pro tři různé rychlosti:
rychlost 1 – 25 m/s
rychlost 2 – 35 m/s
rychlost 3 – 45 m/s.


Odpor se bude vyhodnocovat pomocí dvou jednoosých snímačů uchycených do standu z jedné strany a k modelu automobilu v místě náprav ze strany druhé. Odporová síla je definovaná jako síla D [N] v podélném směru. Započte se střední hodnota součtu naměřených sil z obou snímačů po dobu 30 sekund měření se zaokrouhlením na 3 desetinná místa. Výsledný odpor je součet odporů pro všechny tři rychlosti. Maximální počet bodů 50 získá tým s nejnižší odporovou silou D [N] naměřenou v aerodynamickém tunelu. Zbylé týmy dostanou body dle klíče:


Výkon chlazení se bude vyhodnocovat na základě výkonu elektrického topného tělesa umístěného v heatboxu. Výhřevný člen se skládá z hliníkového bloku, ve kterém je uchyceno elektrické topné těleso a snímač teploty. Měří se výkon, který je potřeba dodat pro udržení konstantní teploty 60°C. Výkon chlazení P [W] je vypočten jako střední hodnota aktuálního výkonu s přesností na 3 desetinná místa. Měření je provedeno za konstantní rychlosti nabíhajícího proudu v délce trvání 30s. Maximální počet bodů 50 získá tým s nejvyšším výkonem P [W] (teda nejvíc nutného výkonu pro ohřev heatboxu na stálou teplotu). Zbylé týmy dostanou body dle klíče:


Aerodynamická nestabilita se bude vyhodnocovat pomocí dvou jednoosých snímačů uchycených do standu z jedné strany a k modelu automobilu v místě náprav ze strany druhé. Vztlaková síla je definovaná jako síla L [N] v příčném směru. Měří se střední hodnota naměřených sil z obou snímačů po dobu 30 sekund měření se zaokrouhlením na 3 desetinná místa. Následně se vyjádří poměr mezi vzniklou vztlakovou silou na přední a zadní nápravě vozidla. Procentuální poměr se bude měnit při různých rychlostech a tato změna bude vyjádřená statistickým rozptylem. Výsledek aerodynamické nestability bude tato hodnota rozptylu. Maximální počet bodů 50 pak získá tým s nejnižší hodnotou aerodynamické nestability. Zbylé týmy dostanou body dle klíče:


Celkový počet bodů je součtem bodů za odpor, chlazení, aerodynamickou nestabilitu, design a projekt. Body se zaokrouhlují na jedno desetinné číslo. Soutěž vyhrává tým, který nasbírá nejvíce bodů. Maximální množství bodů je 180. V případě rovnosti bodů bude rozhodovat pořadí designu modelů. V případe rovnosti i po designu pak pořadí projektu.


Tymy budou prezentovat svoje řešení před odbornou porotou složenou ze zástupců Leteckého Ústavu a ŠKODA Česká republika. Ta bude taktéž hodnotit design.
Vyhodnocení soutěže proběhne na konci finálového dne a vítězné týmy obdrží výhru formou mimořádných stipendií. Rozdělení stipendií v rámci týmu je volbě týmu.


Parametry modelu

Každý tým obdrží platformu modelu na kterou bude stavět svůj model. Týmy taky dostanou CAD modely platformy ve formátu step. Platforma se skládá z tří částí: podvozku, interiéru a chlazení. Podvozek je složen ze dřeva a 3d tisknutého uchycení nápravy s kolami. Interiér je 3D tisknutý a chlazení sestává z 3D tisknuté krychle a heatboxu. Je zakázáno jakkoliv modifikovat jakoukoliv část platformy, vyjma úprav nutných k připevnění modelu k platformě a zakrytování nepotřebných otvorů v heatboxu. Výjimkou je upravení barev nebo polepení platformy nálepkami za účelem designu.

Výroba a design karoserie je čistě na týmech. Nejsou žádné omezení na použitý materiál, avšak model musí vydržet proud vzduchu v aerodynamickém tunelu a zároveň i teplo z heatboxu. Je proto nutné volit materiál a design který nebude nijak degradovat, měnit tvar popřípadě kmitat. Pořadatelé si vyhrazují právo vyřadit ze soutěže model, u kterého bude podezření, že se část nebo celý model při měření v tunelu rozkmitá nebo rozpadne. (vlivem havárie může dojít k poškození tunelu nebo měřící techniky)

Je zakázáno na modelu použít jakýchkoliv aktivních aerodynamických prvků.

Rozměry modelu jsou dány platformou:
Model může přečnívat 20 mm dopředu a dozadu od přední a zadní hrany podvozku.
Model musí být na bocích zarovnán s rozměrem boku podvozku.
Model nesmí jakkoliv přečnívat pod spodní plochu podvozku.
Výška modelu není omezená (avšak model se musí vejít do tunelu není proto možné vytvářet příliš vysoké modely).
Kola podvozku nesmí být nijak zakrytované, musí být v pohledu od boku viditelné.
Mezi kolami a modelem musí být zajištěna mezera aspoň 2mm zajišťující volné otáčení kol.

Interiér musí být opsán karoserií modelu. Jeho poloha je volitelná, nesmí však nijak zasahovat do ostatních rozměrových pravidel uvedených jinde v pravidlech. Interiér je nutno pěvně spojit s podvozkem a karoserií modelu, například lepidlem. Interiér musí být orientován správným směrem, t.j. dlhší sešikmená plocha směrem dopředu.

Heatbox imituje zdroj tepla v automobilu jako motor nebo baterie. Může být umístněný kdekoliv v rámci modelu, nesmí však nijak zasahovat do ostatních rozměrových pravidel uvedených jinde v pravidlech. Otvory v heatboxu slouží pro instalaci přívodních a odvodních kanálů chladícího vzduchu k topnému tělesu uvnitř. Je zakázáno jakkoliv modifikovat heatbox, je jenom povoleno zakrýt nepotřebné otvory. Kabeláž heatboxu musí být přivedena k naznačeným otvorům v platformě podvozku a vyvedena skrz spodek modelu. Je taky možné pro kabeláž vytvořit v modelu nové díry avšak jejich velikost musí být zachována pro průchod jenom samotné kabeláže.

Kontrola pravidel modelu bude provedena po odevzdání modelu, nejpozději však den před konáním soutěže. V případě, kdy model nesplňuje stanovené pravidla, bude vrácen soutěžnímu týmu na opravu. Pokud nebude model splňovat rozměry ani v den konání soutěže, bude vyřazen.
Posledním termínem pro první odevzdání modelu je možné do 24.11. 18:00. Odevzdání proběhne v budově C3a do rukou jednoho z pořadatelů. V případě opravného odevzdání modelu je termín 26.11. 12:00.